KONTRA MIKLÓS (ed.): Sült galamb? : Magyar egyetemi tannyelvpolitika. Konferencia a tannyelvválasztásról Debrecenben. 2004. október 28–31-én

7.97

Cikkszám: Disputa-2005-04 Kategória:

Leírás

KONTRA MIKLÓS (ed.): Sült galamb? : Magyar egyetemi tannyelvpolitika. Konferencia a tannyelvválasztásról Debrecenben. 2004. október 28–31-én

Egy-egy oktatási intézmény tannyelvének megválasztása vitákhoz vezethet, különösen ott, ahol több nemzetiség él együtt. Ismeretesek azok a küzdelmek, amelyeket a többségi nemzetek folytattak-folytatnak a kisebbségi tannyelvek visszaszorítására vagy száműzésére. A kisebbségi nyelvek Közép-Európában többé-kevésbé veszélyeztetett nyelvek, veszélyeztetettségük mértéke a politikai széljárásoktól függ. Ebben a helyzetben szokatlan, meglepő, egyeseket talán sokkoló kérdés lenne, ha megkérdeznénk: Ellentétes-e a magyar nemzeti érdekekkel a kizárólag magyar nyelvű oktatás? Ezt a kérdést ilyen „szent együgyűséggel”, pontosabban ennyire precízen, tudomásom szerint, először Szabó Bálint kolozsvári építész professzor fogalmazta meg. Az MTA Magyar Tudományosság Külföldön Elnöki Bizottsága 2004. októberében a tannyelvválasztás kérdéseiről rendezett konferenciát a szlovákiai, ukrajnai, romániai és szerbiai magyar nyelven (is) oktató egyetemek és főiskolák vezetőinek, tanárainak és diákjainak részvételével. Kötetünk e konferencia előadásait és hozzászólásait mutatja be. Az olvasó nemcsak a kisebbségi, magyar nyelven (is) oktató egyetemek és főiskolák tannyelvpolitikájával ismerkedhet meg, hanem a finn és a kanadai kétnyelvű egyetemekkel is.

 

KONTRA, MIKLÓS (ed.): Pečený holub? : Maďarská politika univerzitnej výuky. Konferencia o jazyku výuky v Debrecíne, 28–31. októbra 2004

Výber jazyka výuky v určitých školských inštitúciách môže viesť k hádkam, najmä tam, kde žije spolu viac národností. Sú známe tie úsilia, ktoré vynakladali a vynakladajú väčšinové národy zamerané na potláčanie alebo vytesnenie menšinových jazykov výuky. Menšinové jazyky sú v strednej Európe viac-menej ohrozenými jazykmi, stupeň ich ohrozenia závisí od politických peripetií. V tejto situácii by bolo nezvyčajné, zarážajúce, pre niektorých šokujúce, ak by sme sa spýtali: bolo by v protiklade záujmom maďarského národa vyučovanie výlučne v maďarskom jazyku? Túto otázku s touto svätou prostoduchosťou, presne takto precízne sformuloval podľa mojich vedomostí prvýkrát Bálint Szabó, architekt z Kluže. Predsedníctvo Maďarskej vedy v zahraničí Maďarskej akadémie vied v októbri r. 2004 usporiadalo konferenciu o výbere vyučovacieho jazyka pre predstaviteľov, profesorov a študentov z univerzít a vysokých škôl Slovenska, Ukrajiny, Rumunska a Srbska, kde sa vyučuje (aj) maďarsky. Táto zbierka predostiera prednášky a pripomienky tejto konferencie. Čitateľ sa z nej oboznámi nielen s menšinovou politikou výuky na univerzitách a vysokých školách vyučujúcich (aj) maďarsky, ale aj s dvojjazyčnými univerzitami Kanady a Fínska.

Disputationes Samarienses 6.

Dunaszerdahely, Lilium Aurum Könyvkiadó, 2005, 256 p.

ISBN 80-8062-273-6

 

TARTALOM – OBSAH 

I.BEVEZETÉS

KONTRA MIKLÓS: Bevezető: Ellentétes-e a magyar nemzeti érdekekkel a csak magyar nyelven oktatás?
BERÉNYI DÉNES: Köszöntő
KONTRA MIKLÓS: Tannyelv, (felső)oktatás, nyelvpolitika

II. KITEKINTÉS

KOVÁCS MAGDOLNA: Nyelvpolitika elméletben és gyakorlatban: kétnyelvűség a finnországi egyetemeken
SZABÓ-GILINGER ESZTER: Két- és kisebbségi tannyelvű egyetemek Kanadában
Hozzászólások
PÉNTEK JÁNOS: Bezárkózás, nyelvóra és tanóra, a román tanítása Székelyföldön
CSERNICSKÓ ISTVÁN: Kaptunk a látogatóbizottságtól egy jó tanácsot
OROSZ ILDIKÓ: Az ukrán a mi második anyanyelvünk
SÁNDOR ANNA: A magyar szülők elégedetlenek a szlovák nyelv oktatásával
NAGY LÁSZLÓ: Ahhoz, hogy többnyelvűvé váljon valaki, nagyobb erőfeszítésre van szükség
HOLLANDA DÉNES: Tanítsunk románul is ezen a magyar egyetemen?
CSIBI MAGOR: Az egynyelvű magyar oktatás kényszerpálya elé állítana
BERÉNYI DÉNES: Harcolni kell, de nincs recept
KONTRA MIKLÓS: „Nyelvi hibák” doktori disszertációban?
KOVÁCS MAGDOLNA: A kisebbségeknek nagyon sokat kell harcolniuk
PÉNTEK JÁNOS: Fajilag gyengébbek vagyunk, vagy a rendszer diszkriminatív?
NAGY ATTILA: A kisebbség értékei nem jutnak a többség tudomására
NAGY ATTILA: Harminc magyar jogászhallgató alacsonyabb pontszámmal jut be
CSEDŐ KÁROLY: Másfél oldalas nyelvi hibalista
SZŰCS ISTVÁN: A kétnyelvűségért nekünk kell tenni
VANČÓNÉ KREMMER ILDIKÓ: „Jé, hát te nem is vagy annyira hülye, mint ahogy mi azt gondoltuk!”
KOZÁN ISTVÁN: A székely ember megszokta, hogy nem ő csinálja a jövőt

III. A KÁRPÁT-MEDENCE MAGYAR NYELVEN (IS) OKTATÓ FELSŐOKTATÁSI INTÉZMÉNYEINEK GYAKORLATA

ROMÁNIA
NAGY LÁSZLÓ: A Babes-Bolyai Tudományegyetem magyar tagozata
PÉNTEK JÁNOS: Kusza nyelvi „vonalak” a kolozsvári egyetemen
NAGY ATTILA: Lehet románul is, magyarul is államvizsga dolgozatokat készíteni
SZILÁGYI PÁL: Önálló erdélyi magyar felsőoktatási hálózatra van szükségünk!
HOLLANDA DÉNES: Egyetlen egyeteme vagyunk Romániának, ahol csak a felvételi eredmény számít
Hozzászólások
KOZÁN ISTVÁN: Minden nagyon szép, minden nagyon jó?
KONTRA MIKLÓS: Sokszor „vagy–vagy”-ban fogalmazunk, pedig „is–is”-ben kellene
CSEDŐ KÁROLY: Tények és javaslatok
Hozzászólások
MIKLE TÍMEA: A marosvásárhelyi kétnyelvű felsőoktatás előnyei és hátrányai a hivatás gyakorlására
PÉNTEK JÁNOS: A magyar beteggel senki szóba nem áll az anyanyelvén
SZŰCS ISTVÁN: A Partiumi Keresztény Egyetem tannyelvpolitikája és a román oktatáspolitika összefüggései
Hozzászólások
SZABÓ ATTILA: A Partiumi Keresztény Egyetem hallgatóinak nyelvekhez való viszonyulása
SIPOS KINGA: A kétnyelvűség mindenképpen létfontosságú eszköze a megmaradásnak
PORTIK VILMOS: Vásárhelyen a tanítás majdhogynem kizárólag csak magyar nyelven zajlik

SZLOVÁKIA

ALBERT SÁNDOR: Újszerű kihívások az oktatásban
SÁNDOR ANNA és VANČÓNÉ KREMMER ILDIKÓ: A magyar nyelv helyzete a szlovákiai felsőoktatásban
Hozzászólások
KIRÁLY ÁGNES: Kétnyelvű oktatás
ALBERT SÁNDOR: Mindenütt ott vannak a háttérben a magyar oktatók

UKRAJNA

OROSZ ILDIKÓ: A magyar nyelvű felsőoktatás jelentősége a kárpátaljai magyarok számára
BEREGSZÁSZI ANIKÓ: Egy tannyelv és sok minden más
Hozzászólások
FERENC VIKTÓRIA: A II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola nyelvi koncepciója a gyakorlatban: ahogyan a hallgatók látják
KONTRA MIKLÓS: Idegen nyelv, második nyelv, államnyelv
PÉNTEK JÁNOS: Környezeti nyelv, idegen nyelv és nyelvpedagógia
NAGY LÁSZLÓ: Államnyelv, tantárgy
KOVÁCS MAGDOLNA: A svéd egyetemen kötelező finn nyelvvizsgát is tenni

SZERBIA ÉS MONTENEGRÓ

CSÁNYI ERZSÉBET: A kétnyelvű oktatás formái az Újvidéki Egyetemen
SZALMA JÓZSEF: Magyar tannyelvű felsőoktatás az Újvidéki Egyetemen
GÁBRITYNÉ MOLNÁR IRÉN: A magyar vagy multietnikus egyetem alapításának indoklása Vajdaságban
Hozzászólások
TELEK TAMÁS: Negyven tantárgyból vizsgáztam le sikeresen szerb nyelven
VÁRADY TIBOR: Egy pszichológiai gátat is le kellene döntenünk
PÉNTEK JÁNOS: Irigykedjünk kölcsönösen
OROSZ ILDIKÓ: Külön helyeket kellene elkülöníteni
VÁRADY TIBOR: A státustörvény ösztönözhetne magyarul tanító tanárokat is
NAGY LÁSZLÓ: Egyszerűen nincs megfelelő magyar oktató
PÉNTEK JÁNOS: Volt életképes magyar nyelvű jogászképzés Kolozsváron
VANČÓNÉ KREMMER ILDIKÓ: A kisgyerek senkivel nem tudja magát megértetni a szakrendelésen
CSEDŐ KÁROLY: Beteg embernél nincs alku
HOLLANDA DÉNES: Vajdasági diákok jöhetnének a Sapientiára
CSEDŐ KÁROLY: Doktoranduszok magyar és román irányítás alatt
SZALMA JÓZSEF: Jogászképzés magyarul (is)

IV. ÖSSZEFOGLALÓ

PÉNTEK JÁNOS: Tanulságok – szentencia nélkül

V. MELLÉKLET

Jyväskylä University Language Policy

 

A kötet digitalizált verziója az intézetünk által működtetett Szlovákiai Magyar Adatbank oldalán érhető el / Digitalizovaná forma titulu je dostupná v našej databáze tu

 

 

További információk

Tömeg 0.53000000 kg
Brand

A publikáció típusa

Értékelések

Még nincsenek értékelések.

„KONTRA MIKLÓS (ed.): Sült galamb? : Magyar egyetemi tannyelvpolitika. Konferencia a tannyelvválasztásról Debrecenben. 2004. október 28–31-én” értékelése elsőként

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük