LÁSZLÓ, BÉLA–A. SZABÓ, LÁSZLÓ–TÓTH, KÁROLY (Ed.): Magyarok Szlovákiában : Oktatásügy. IV. kötet

13.28

Cikkszám: Magyszlov-2006-04 Kategória:

Leírás

Magyarok Szlovákiában : Oktatásügy.  IV. kötet

A szlovákiai magyarság eddigi történelmét leginkább a magyar tannyelvű iskoláinak megtartásáért folytatott küzdelem jellemezte. A nemzetiségi oktatásügy helyzetének, szerepének, feladatainak és lehetőségeinek megismerése elképzelhetetlen a mai állapotok és körülmények genezisének felvillantása nélkül. E kötet szerkezete ezért igyekszik áttekinthetővé tenni az iskolai és intézményen kívüli tevékenységek egyes területeit, elsősorban képet ad a jelenlegi gyakorlatról, az iskolák egyes típusairól, majd visszatekint a törvényalkotás és alkalmazás egy-egy jelentősebb mozzanatára. A szerzők a számok tükrében is bemutatják, hogyan alakult a magyar oktatásügy helyzete a szlovák iskolarendszerben. A könyv részletesen foglalkozik az oktatásügy egyik kardinális kérdésével, a pedagógusképzéssel is. Ezen belül felvázolja a nyitrai felsőoktatás helyzetét, s külön rész foglalkozik a komáromi Selye János Egyetem megalakulásának körülményeivel, bemutatja a civil kezdeményezéseket, a pedagógusszervezetek munkáját, s röviden ecseteli a lap és könyvkiadói aktivitásokat is, majd végezetül a felnőttoktatás egyre aktuálisabbá váló helyzetét is az olvasó elé tárja.

 

Maďari na Slovensku : Školstvo. IV.zväzok

Doterajšie dejiny Maďarov na Slovensku charakterizoval najmä zápas o udržanie škôl s maďarským vyučovacím jazykom. Spoznanie stavu, úloh, fungovania a možností maďarského školstva je nepredstaviteľné bez ozrejmenia genézy dnešných pomerov a stavu. Štruktúra tejto zbierky sa preto usiluje sprehľadniť jednotlivé oblasti školskej a mimoškolskej činnosti, predovšetkým podáva obraz o súčasnej praxe, o jednotlivých typoch škôl s prihliadnutím na niektoré dôležité fakty zákonodarstva a jeho presadenia v praxi. Autori na základe štatistík poukazujú aj na to, ako sa darilo maďarskému školstvu v rámci slovenského školského systému. Kniha sa obšírne venuje aj kardinálnej otázke školstva: školeniu pedagógov. V rámci toho načrtá stav vysokoškolského vzdelávania v Nitre, zvlášť sa venuje okolnostiam vzniku komárňanskej Univerzite J. Selyeho, predstavuje civilné iniciatívy, prácu pedagogických organizácií, v krátkosti líči aktivity periodickej a neperiodickej tlače a nakoniec predostiera aj stále aktuálnejší stav vzdelávania dospelých.

 

Somorja, Fórum Kisebbségkutató Intézet, 2006, 314 o.

ISBN 80-89249-04-3

TARTALOM – OBSAH

LÁSZLÓ BÉLA–A. SZABÓ LÁSZLÓ–TÓTH KÁROLY: ELŐSZÓ

A. SZABÓ LÁSZLÓ: A SZLOVÁKIAI NEMZETISÉGI OKTATÁS JELENLEGI HELYZETE

1. A kisebbségi oktatás törvényes keretei

2. A szlovákiai kisebbségek oktatási intézményei

3. A szlovákiai oktatási rendszer szerkezete

3.1. Alapiskola

3.2. Középiskola

3.4. Gimnázium

3.5. Szakközépiskola

3.6. Szakmunkásképző

3.7. Tanonciskola

3.8. Speciális iskola

4. Egyéb oktatási intézmények

4.1. Óvoda

4.2. Nevelési tanácsadó intézmények

5. Felsőoktatás

6. Továbbképzés

DOLNÍK ERZSÉBET: ISKOLARENDSZEREK, TÖRVÉNYALKOTÁS AZ ISKOLAÜGY TERÜLETÉN

1. CSICSAY ALAJOS–DOLNÍK ERZSÉBET: Visszatekintés

1.1. Iskolarendszerek, törvényalkotás az első Csehszlovák Köztársaság megalakulásától az 1989-es rendszerváltásig

1.2. Iskolatörvény

1.3. Az ideiglenes és helyettesít állami középiskolai tanárok fizetéséről szóló Tt. 275/1919. sz. törvény (a Tt. 541/1919. sz. törvény módosítása) ­ 1919. április 1.

1.4. A tanítók áthelyezésének lehetősége

1.5. Miniszteri rendelet (1920)

1.6. Kis iskolatörvény (1922)

1.7. Polgári iskolák

1.8. A tanítók fizetése és az iskolatanácsok létrehozása

1.9. Magyar iskolák a Tiso-féle Szlovákiában

1.10. A kassai kormányprogram következményei

2. A magyar iskolák újraszervezése 1948 után

2.1. A magyar alap- és középiskolák létrehozása

2.2. Magyar pedagógushiány

3. Az oktatásügyre vonatkozó törvények 1989 után

3.1. A rendszerváltás éve

3.2. Alkotmányos jogok

3.2.1. A Szlovák Köztársaság Alkotmánya

4. Az iskolai önkormányzatiság kialakulása

4.1. Az oktatásügyi államigazgatásról szóló Tt. 542/1990. sz. törvény

4.2. A Tt. 542/1990. sz. törvény módosításának következményei

4.3. A Tt. 301/1999. sz. törvény az oktatásügyi államigazgatásról és az iskolai önkormányzatokról

4.4. A Tt. 416/2001. sz. törvényének az iskolai önkormányzatokra vonatkozó rendelkezése

4.5. A Tt. 334/2002. sz. törvény következményei

5. A hatáskörök átruházása a községekre és az önkormányzati kerületekre

5.1. A Tt. 416/2001 sz. törvény a hatáskörök átruházásáról

5.2. Az államigazgatást biztosító intézmények

6. A magyar iskolahálózat szétrombolására tett kísérlet a Mečiar-kormányzat idején

6.1. Az egyes tantárgyak alternatív (valójában szlovák nyelven történ) oktatásának koncepciója az ún. nemzetiségileg vegyes területek iskoláiban

6.2. Az SZMPSZ reakciója

6.3. A kétnyelvű (ún. alternatív) oktatás koncepciója

6.4. A kétnyelvű oktatás bevezetése elfogadhatatlan a szlovákiai magyar iskolákban

6.4.1. Ellenérvek

6.4.2. Kétnyelvű nevelés az óvodában

6.4.3. Kétnyelvű oktatás az alap- és középiskolákban

7. Jogsértő intézkedések a harmadik Mečiar-kormány idején

7.1. Az oktatási minisztérium magyarellenes lépései

8. A közoktatási törvény

9. A második Dzurinda-kormányzat fontos oktatásügyi jogszabályai

9.1. Az oktatásügyi államigazgatásról és az iskolai önkormányzatról szóló Tt. 596/2003. sz. törvény

9.2. Az alap- és középiskolák, valamint az oktatási intézmények finanszírozásáról szóló Tt. 597/2003. sz. törvény

10. Egyházi iskolák Szlovákiába

10.1. A Szlovák Köztársaság Oktatási Minisztériumának Tt. 536/1990. sz. rendelete (1990. október 30.) az egyházi iskolák létrehozásáról és működéséről

10.2. Az egyházi oktatási intézmények finanszírozása

10.3. A Szlovák Köztársaság és a szlovákiai regisztrált egyházak közti szerződés

11. Felsőktatás

CSICSAY ALAJOS: A KISEBBSÉGI OKTATÁST IRÁNYÍTÓ ÉS KISZOLGÁLÓ HIVATALOK, INTÉZMÉNYEK

LÁSZLÓ BÉLA: AZ ISKOLAI MŰVELŐDÉS A STATISZTIKÁK TÜKRÉBEN

1. A szlovákiai magyar oktatásügy áttekintése 1918-tól a rendszerváltásig

1.1. A szlovákiai magyar iskolarendszer kialakulása az első világháború után

1.2. Magyar iskolák az első Szlovák Köztársaságban

1.3 A magyar nyelv iskolai oktatás visszaállítása és fejlődésének áttekintése a rendszerváltásig

2. A rendszerváltás utáni szlovákiai magyar oktatásügy

2.1. Nemzetiségi oktatáspolitika és anyanyelvi oktatás

2.2. A rendszerváltás utáni szlovákiai magyar oktatásügy helyzete

3. A szlovákiai magyar felsőoktatás

3.1. Bevezetés

3.2. Az egyetemi autonómia kialakulása

3.3. Felsőoktatás az európai integráció küszöbén

3.4. Magyar nemzetiség hallgatók a szlovákiai felsőoktatásban

3.5. A magyar nyelv felsőoktatás és felsőoktatási intézményeinek kialakulása

3.6. A szlovákiai magyarság műveltségi szintjéről

A SZLOVÁKIAI MAGYAR PEDAGÓGUSKÉPZÉS ÉS FELSOKTATÁSI INTÉZMÉNYEK

1. LÁSZLÓ BÉLA: Magyar tanítóképzés az első Csehszlovák Köztársaságban

2. LÁSZLÓ BÉLA: Magyar pedagógusképzés Csehszlovákiában 1945 után

2.1. Történeti előzmények

2.2. A nyitrai magyar tanító- és tanárképzés

3. LÁSZLÓ BÉLA: A rendszerváltás utáni nyitrai magyar pedagógusképzés

3.1. A rendszerváltástól a kar alapításáig

3.2. Egyetem- és karalapítási kezdeményezések

3.3. A Közép-európai Tanulmányok Karának létrehozása

3.4. A Közép-európai Tanulmányok Karának küldetése és szakmai, tudományos környezete

3.5. A hallgatók és tanárok számának alakulása a Konstantin Egyetemen

3.6. A kar struktúrája és fejlesztése

4. VARGA NÓRA: A Selye János Egyetem

4.1. A Selye János Egyetem első évei

4.2. Tanárképző Kar

4.3. Gazdaságtudományi Kar

4.4. Református Teológiai Kar

4.5. A Selye János Egyetem infrastrukturális adottságai

4.6. Egyetemi könyvtár

4.7. Egyetemi kollégium

4.8. A Selye Egyetem háttérintézményei

SIDÓ ZOLTÁN: A Komáromi Városi Egyetem

5.1. Egyetemalapítási kísérlet

5.2. A magyar felsoktatás új fejezete

5.3. Járatlan úton

5.4. Személyi állomány, gazdálkodás

SIMON ATTILA: AZ ISKOLÁK VÉDELMÉÉRT FOLYTATOTT KÜZDELEM 1994­-1998

CSICSAY ALAJOS: A SZLOVÁKIAI MAGYAR CIVIL OKTATÁSI INTÉZMÉNYEK A KÉT VILÁGHÁBORÚ KÖZÖTT

PÉK LÁSZLÓ: A SZLOVÁKIAI MAGYAR PEDAGÓGUSOK SZÖVETSÉGE

1. Az SZMPSZ tevékenységének meghatározó eseményei

2. Oktatáspolitikai tevékenység

3. Szakmai tevékenység, programok

4. Szervezeti élet, működési források, kapcsolatok

A. SZABÓ LÁSZLÓ–CSICSAY ALAJOS: A KATEDRA TÁRSASÁG

ÁDÁM ZITA: PEDAGÓGUS-TOVÁBBKÉPZÉSEK 1992­–2006

1. Az SZMPSZ nyári egyetemei

1.1. Deáki, Komáromi és Rimaszombati Nyári Egyetem (1992­–1996)

2. Évközi továbbképzések és a rozsnyói közoktatási konferencia feldolgozása

3. Tanári emlékkonferenciák

4. Tanulmányi versenyek, műveltségi vetélkedők

HORVÁTH GÉZA: A SZLOVÁKIAI MAGYAR TEHETSÉGGONDOZÁS

CSICSAY ALAJOS–LENDVAY TIBOR–SIMON ATTILA–SZEBERÉNYINÉ Z. JUDOT: AZ ISKOLAI MŰVELŐDÉST SZOLGÁLÓ LAPKIADÁS

1. Magyar pedagógiai szaklapok és kiadók

2. Tankönyvkiadás

KULCSÁR MÁRIA: FELNŐTTOKTATÁS

1. Közművelődés

2. BLAZSEK RUDOLF: A népművelés jogi háttere Szlovákiában

3. Felnőttoktatás – törvényi keretek

4. A felnőttképzések szerkezete

FELHASZNÁLT IRODALOM

SZEMÉLYNÉVMUTATÓ

INTÉZMÉNYMUTATÓ

HELYNÉVMUTATÓ

A KÖTET SZERZŐI

 

A kötet digitalizált verziója az intézetünk által működtetett Szlovákiai Magyar Adatbank oldalán érhető el / Digitalizovaná forma titulu je dostupná v našej databáze tu:

https://adatbank.sk/digitalis-tar/digitalizalt-konyvek/

További információk

Tömeg 0.75000000 kg
Brand

A publikáció típusa

Értékelések

Még nincsenek értékelések.

„LÁSZLÓ, BÉLA–A. SZABÓ, LÁSZLÓ–TÓTH, KÁROLY (Ed.): Magyarok Szlovákiában : Oktatásügy. IV. kötet” értékelése elsőként

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük